Het bouwen van 80 woningen op de beoogde plek betekent naast verdwijnen van bijzondere flora en fauna ook een flinke toename van verkeer. Wij hebben begrepen dat sprake zal zijn van 300 extra verkeersbewegingen per dag. Via de krant hebben wij vernomen dat de gemeente en ontwikkelaar de ontsluiting van al dat verkeer over de huidige fietspaden en zeer (te) smalle wegen, zoals de Molekeslaan, wil laten lopen. Wij vinden dit zeer ongewenst en onverantwoord. De Wijkraad heeft haar zorg hierover eerder al kenbaar gemaakt aan de gemeente. Wederom via de krant hebben we vernomen dat wethouder van Brakel de Wijkraad heeft geïnformeerd dat de verkeersafwikkeling van het plan in theorie over de bestaande wegenstructuur zou moeten kunnen. Dit zou blijken uit een door Goudappel Coffeng uitgevoerd verkeersonderzoek in opdracht van de ontwikkelaar. Na herhaaldelijk verzoek zowel bij de gemeente als de ontwikkelaar hebben wij het verkeersonderzoek zelf nog niet mogen ontvangen. Een dialoog hierover heeft tot op heden niet plaatsgevonden. Wij zijn verbaasd dat wij hierover als bewoners zelf niet actief geïnformeerd worden. Zowel de gemeente Nuenen als projectontwikkelaar Knoops moeten beseffen dat een dergelijk plan vergaande gevolgen heeft voor het woongenot van (direct) omwonenden. Van 0 naar 300 vervoersbewegingen voor je deur is niet niks.
Mulakkers
Onze grootste zorg is dat deze nieuwe woonwijk zal leiden tot een dramatische toename van verkeer met enkele honderden additionele verkeersbewegingen per dag over de Mulakkers;
Wij hebben immers begrepen dat de gemeente doodleuk stelt dat de verkeersstromen over de over ‘bestaande infrastructuur’ zal moeten plaatsvinden.
Voor uw begrip, het weggetje Mulakkers – een weggetje van slechts 3,2 breed – meter wordt nu gebruikt door enkele bewoners, door agrariërs die zo op het land kunnen komen met hun tractoren en door de schutterij, die hier een paar keer per maand samenkomen.
De Mulakkers is dus totaal ongeschikt om meer honderden verkeerbewegingen extra te absorberen. Mocht u het enkelbaans geasfalteerde ‘landweggetje’ niet kennen, dan zou ik u willen aanraden zelf eens te gaan kijken, wij laten u graag zien waar onze zorgen liggen m.b.t. directe verkeersonveiligheid en overlast.
Oude Dijk
Niet alleen de Mulakkers is een groot punt van zorg, ook de ontsluiting (aan- en afvoer) van verkeer door de wijk is een enorme zorg. De Oude dijk is een zeer rustig, nu nog nostalgisch weggetje met landelijke allure onder grote eikenbomen en welbekend in de regio. De weg wordt heel voornamelijk (recreatief) gebruikt door fietsers – het is DE fietsroute van Nuenen naar Geldrop- en vanaf het viaduct is er speciaal een fietspad aangelegd om op de Oude Dijk te komen. Naast de vele recreatieve fietsers, schoolgangers, fiets woon-werkverkeer en wielrenclubs (!) ligt hier ook de Van Gogh wandelroute; wij zien met name in het weekend bij mooi weer heel veel wandelaars voorbij wandelen over de Oude Dijk. De Oude Dijk is OOK totaal ongeschikt om meer verkeer te absorberen.
Molekeslaan
Als laatste is ons punt van zorg de Molekeslaan, die de weg Eeneind verbindt met de Oude Dijk. Ook dit is een enkelbaans weggetje waarbij een auto en voetganger elkaar nu al niet kunnen passeren. De Molekeslaan wordt begrensd door een sloot, dus uitwijken in de berm is niet mogelijk. De maximale breedte van die weg is slechts 3,0 meter. Er kan alleen gepasseerd worden door gebruik te maken van de opritten of door achteruit te rijden. Ook deze kleine weg is bestemd voor alleen lokaal verkeer, zijnde een paar bewoners op de Oude Dijk en Mulakkers.